söndag 20 mars 2016

Inkludering

Jag satt och läste på skolverket angående inkludering och reflekterade över hur fint det låter i teorin och hur fantastiskt det vore om det fungerar enligt "boken". Jag har dock märkt att det finns en risk med inkludering och att det i vissa fall även kan gå emot individualisering (som skolverket mfl också förespråkar).
Självklart är det viktigt att elever får gemensamhet på olika nivåer och demokratisk gemenskap men det kan inte, i mina ögon, vara värt det om det ska vara på bekostnad av en elevs lärande. Olikhet ska absolut ses som en tillgång men hur stor tillgång är det om vissa elever sitter av tiden i klassrummet alternativt inte ens kommer till lektionen då de aldrig får den ro eller de verktyg de behöver för att nå den utveckling som förväntas av dem. Kan några specialpedagogtimmar väga upp för de timmar de faktiskt förlorar?
I vissa fall fungerar säkert inkludering fantastiskt bra men i många fall vet jag att det även lägger krokben, dels för eleven som aldrig riktigt får en chans men även för hens klasskompisar som kanske får ta emot frustrationen som detta kan leda till.
Inkludering fungerar inte alltid och jag vet även att Claes Nilholm sagt att ytterst handlar det om att eleverna ska få det bra, och då kan man inte offra dem på någon sorts politiskt altare. Jag önskar och hoppas att ingen elev ska behöva vara offer för "fina ord" och att i framtiden kanske inkluderingen kan få kliva åt sidan för individualiseringen, just nu känns det lite tvärtom. Tyvärr.




(Bild lånad)


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar