tisdag 24 november 2015

De utkastade eleverna

Läste nyss grupp 4:as blogginlägg om behaviorismen och blev mycket inspirerad. Så viktigt område att ta upp! Rekommenderar er att läsa deras blogginlägg.


Allt som oftast så är det ju så "enkelt" att bara slänga ut elever som inte sköter sig. Men det håller inte riktigt. Faktum är att den lärare som håller i lektionen också har ansvar för den elev som hen slängt ut. Hur lätt är det? Dessutom är själva handlingen att slänga ut en elev bara en tillfällig lösning. Vad är det egentliga syftet? Att bara bli av med "problemet"? För som straff tror jag inte att det håller eftersom eleven då i 9/10 fall garanterat får sin vilja igenom, nämligen att slippa lektionen.
Och nästa lektion då? Har eleven kommit till insikt tills dess av att ha blivit utslängd från den tidigare? Troligen inte. Om man verkligen ska lyckas med den stökige eleven tror jag att det handlar om kommunikation. Att få eleven att förstå syftet med undervisningen, varför den är viktigt osv. Faktum är att eleven i fråga kanske inte ens förstått vad denne gjort fel. Är det alltid rätt att läraren utövar sin makt över eleven vilket behaviorismen många gånger anser?
Jag tror att lösningen många gånger snarare är att visa förståelse och kommunicera med eleven. Det kan finnas så många "osynliga", bakomliggande orsaker till elevens avvikande beteende. Jag jobbar själv med den typen av elever och det har, med dem i alla fall, varit mycket framgångsrikt att alltid föra en öppen kommunikation.
Å andra sidan blir ju de övriga eleverna i klassrummet lidande om den stökiga eleven blir kvar. Men det tycker jag nästan bekräftar det faktum om att det inte finns någon “quick fix” på detta problem, utan att det krävs en hel del arbete för att lösa det. Exempelvis då genom kommunikation med berörd elev och berörda föräldrar.

Hur tänker ni? Har ni några andra idéer?

14 kommentarer:

  1. Håller med er, det fungerar inte att göra en "quick fix" som ni uttrycker det med stökiga elever. Som ni säger hur mycket har egentligen den stöka eleven lärt sig av att bli utslängd ut klassrummet. Troligen inte vad hen gjorde för fel som gjorde att hen blev "straffad", och sedan missar den ju undervisningen, vilket gör att eleven kommer efter. Och om orsaken är att eleven inte riktigt förstår undervisningen blir det ju inte bättre av att missa undervisning. Men man har ju också ett ansvar gentemot de andra eleverna som inte ska få sin undervisning störd av att en i klassen stökar runt. Så det är en svår balansgång att få till. Huvudproblemet som jag ser det är att det inte finns nog med resurser i skolan. Både i form av ekonomiskt stöd så att det kan anställas fler lärare alt resurser som kan vara med de stöka barnen och hjälpa dem. För som ni skriver kan det ju finnas osynliga bakomliggande orsaker som man som lärare aldrig får reda på. Då man kanske inte har den tid som krävs för att sitta ner och lyssna och därmed få ta del av de osynliga bakomliggande orsakerna. Medan en speciell resurs kan vara ett stöd för det utåt agerande barnet som vägledning och lyssnare. Som kan stödja och hjälpa just det barnet i deras inlärning. Detta hjälper ju indirekt de andra barnen i klassen också då de förhoppningsvis slipper störas mera.

    SvaraRadera
  2. Generellt sett tycker jag att detta är ålersberoende... Äldre elever förstår vikten i att det är hens eget lärande som blir drabbat om hen blir utslängd från lektionen. Eftersom att vi studerar lite yngre åldrar antar jag att det är från dessa åldrar vi utgår.
    Det drabbar ju den utslänga eleven negativt både genom att hen missar delar av lektionen och att hen blir lite utpekad inför hela klassen. En gång har jag faktiskt bett en elev gå ut ur klassrummet å hen störde extremt mycket och jag har sagt till på flera olika sett och även testat att ignorera eleven. I detta fall slutade det med att eleven kom insmygandes efter ett par minuter och bad att få hämta sin mattebok och sitta ute i korridoren och arbeta vilket jag tyckte var en bra idé. Här känner jag dock att det blev något bra av allt. Eleven skärps till sin under resten av dagen och jag förstod att hen ville göra bättre än det som tidigare hade hänt. Svårt det här måste jag ändå tillägga! /Madde

    SvaraRadera
  3. Jag håller helt med. Ibland kan det bli en så kallad belöning att bli utskickad då de inte behöver visa för resten av klassen att hen kanske inte kan läsa högt eller annan anledning. En lösning kanske kan vara att hen behöver sitta i en mindre grupp eller själv i ett annat rum för att kunna koncentrera sig. Som ni skrev så kan kommunikation vara en lösning, där man tillsammans med föräldrar och eleven kan hitta en lösning.
    Jag känner väldigt väl igen denna situation.

    SvaraRadera
  4. Detta inlägg väckte mitt intresse, har nämligen diskuterat detta med en lärare som jobbar i åk 3-6. Deras vision var att om eleven inte klarar av att vara i klassrummet utan att störa, hen får ingen studiero och inte heller resterande i klassen, hur ska man då utan att man gång på gång får prata med eleven om detta under lektionstid? Det stör inte bara hen utan även de andra eleverna i klassrummet. Att bli utskickad från klassrummet är ingen lösning, men om man får gå till något annat ställe då? På den skolan som läraren jag pratat med jobbar på förklarar de för eleverna redan i från start att om man inte kan hålla god studiero och inte stöka och bråka så blir man utskickad, INTE ut i korridoren utan till en annan lärare som sitter och planerar eller dyl. Där får eleven sitta och studera tills lektionen är slut. Nästa lektion får hen vara med i klassrummet igen osv. Eleverna på denna skola förstod rätt fort att det inte är så roligt att få sitta själv med en lärare som bara sitter och planerar. Detta hade lett till att det rådde en mycket god studiero i denna skola med trevliga diskussioner. Jag tycker själv detta var en mycket bra idé som skulle kunna praktiseras ute på skolorna, men då gäller det att det finns tillgängliga lärare för just detta som ni förstår var detta en lite större skola. Detta användes av alla klasser från 1-6 och lärarna visste vem eller vilka lärare som var tillgängliga. Sen är det inte bara att skicka iväg eleven man måste ha en god kommunikation mellan elev och lärare men för att inte behöva göra det mitt under en lektion kunna ta det efteråt.

    SvaraRadera
  5. Jag tror mer på morot än piska. Det är viktigt att föregå med gott exempel. Barn gör det som vuxna gör, inte det vuxna säger.
    Det har hänt, när jag arbetat som lärare, att jag behövt skicka ut ett par elever från klassrummet en kort stund. Det kan vara när jag har en genomgång för hela klassen som förstörs av att någon eller några stör. Det kan ibland ha berott på ett skrattanfall, i vilket fall jag bett eleven gå ut och skratta av sig, och sedan komma in igen, vilket ibland funkat utan några konstigheter.

    Det som jag tror är väldigt viktigt är att i alla fall prata med eleven som skickas ut och lugnt förklara varför denne skickades ut och att jag inte tror något illa om eleven, utan tror på hen, att det är okej, och att jag tror på att det kommer gå mycket bättre nu.

    SvaraRadera
  6. Du har mycket rätt i det du säger, men det fungerar ju inte alltid i alla situationer heller. Läste en artikel nyligen om en lärare som drog ut en elev i armen för han störde på lektionen. Föräldrarna tyckte inte det var rätt så dom gick med det till tingsrätten. Men läraren fick ju rätt, för de ansåg att med tanke på att eleven fått ett antal tillsägningar men inte lyssnat så fanns det inget annat läraren kunde göra. Det var också under ett matteprov med en hel klass och eleven satt och drog en linjal mot bänken så det lät i hela salen. Att det kanske inte är den bästa lösningen är helt sant, men jag tycker heller inte en elev ska kunna dra ner en hel klass, för det är ju så det blir om man inte gör något åt det. Det är en bra grej du tar upp, för det är väldigt diskuterbart vad rätt och fel är, om man ens kan bestämma det.

    SvaraRadera
  7. Jag tror att slänga ut en elev ger en negativ belöning som du skriver. Vårt uppdrag kommer vara att motivera eleverna till att vilja lära sig och vara intresserade av det som händer i klassrummet. Men det blir svårt om det är vissa som väljer att störa och inte lyssna.

    SvaraRadera
  8. Genom att slänga ut eleven har man löst problemet för stunden, men inte själva grundproblemet. Vem lär sig på att bli utslängd? Ingen om du frågar mig. Som du skriver, tror jag också att kommunikation är A och O. Ta den tid som krävs för att verkligen lösa det bakomliggande problemet en gång för alla. Det tror jag alla har allt att vinna på.
    Om det brinner är det lika bra att släcka elden med en gång, än att låta den ligga och pyra och vänta på att det ska ta sig igen.

    SvaraRadera
  9. Intressant skrivet!
    Jag tror att det viktigaste i dessa otroligt svåra situationer är att visa eleven, som på något sätt stör, att man som lärare faktiskt bryr sig och tror på eleven. Positiv respons är något jag anser är viktigt. Ibland kan det räcka med ett leende, som vi har kunnat läsa i Morgan Allings bok.

    Men som sagt, det är en svårhanterlig situation och alla elever är enskilda individer. Det som löser situationen med en elev som stör kanske inte löser situationen med en annan elev.

    Viktigt tror jag också är att samarbeta med lärarlaget. Marielle tog här ovan i sin kommentar upp ett konkret exempel på hur situationer med elever som stör kan lösas med samarbete mellan lärarkollegor.

    SvaraRadera
  10. Bra skrivet och du tar upp mycket viktiga tankar! Jag håller med om att det är inte en lösning att "stänga ute problemen". Det fungerar verkligen inte i längden. Som du har skrivit blir det lugnt för stunden men den eleven vill ju garanterat slippa lektionen och då får ju hen som hen vill.
    Kommunikation är A och O! Jag tror att man även måste visa att man tror på eleverna , och uppmuntra dem till att tro på sig själva.

    SvaraRadera
  11. Intressant inlägg som väcker många tankar!
    Jag minns exempelvis själv att när jag gick i årskurs 3, blev vi skickade in till ett grupprum när vi störde resterande klassen och jag håller helt och hållet med ovanstående att det absolut inte är en bra lösning.
    Till slut blev det nästan som en rutin, när vi inte orkade sitta och lyssna på läraren förde vi oväsen för att bli skickade till grupprummet..
    Jag kan tänka mig att det visserligen var en bra idé för just den läraren för stunden, då det drabbade resten av eleverna i klassen. Men jag tycker absolut att läraren kunde ha skött det på ett betydligt bättre sätt.

    SvaraRadera
  12. Bra inlägg! Förstår vad du menar med att eleven får sin vilja igenom. Samtidigt så förstör det för så många andra om eleven verkligen är stökig. Sedan kanske eleven har svårt för att vara i stora grupper som t.ex. en klass. Därför är som du säger kommunikationen viktig. Jag skulle nog dock låta eleven sitta kvar i klassrummet så långt det går men sedan kanske man kan ha assistenter som hjälper till och tar över. Eleven kanske behöver lugn och ro och i många fall visar dom bättre resultat genom att få extra hjälp. Därför behövs den resursen extra mycket så att alla elever som har svårt att sitta stilla i klassrummet kan få hjälp. Det är dock aldrig en lösning att bara slänga ut en elev.

    SvaraRadera
  13. Att slänga ut den stökige tror jag för många är en lockande tanke. Förhoppningen blir att eleven blir lugn, om inte annat blir det iaf lugnare i klassrummet. Men är detta verkligen rätt? Är man en bra pedagog om man gör såhär? En kollega till mig sa att det är bättre om man förklarar för eleven vad denne gör för "fel" och varför jag vill att denne ska sluta. Av egen erfarenhet så hjälper det. Jag upplever att eleverna blir mer förstående och lyssnar om man har en öppen dialog. Förhoppningsvis kan de då också förklara varför denna var "stökig" just då och hur vi ska jobba tillsammans för att det ska bli bättre. Att lyssna och involvera eleverna är så viktigt! Därför måste man arbeta med detta även om det tar tid.

    Jag har haft hand om elever som åkt ut p g a stökigt uppförande. Ibland mådde eleven bättre av att jobba i lugn och ro, ibland kunde hen gå bärsärkagång och göra den hen ville. Däremot kan jag säga att många gånger har dessa elever gjort uppror för att de inte ens vet om varför de ska åka ut. De blir stämplade som stökiga - något som är jättesvårt att få bort. Därför är dialogen med dem så viktig. De kanske inte ens är medvetna om sitt beteende eller kan råför det? Viktigt ämne att ta upp. Det är så lätt att se dessa elever som problem och glömma bort att det är precis det som de har, ett problem, och absolut inte är.

    Jag brukar säga till mina elever att jag gillar dom precis som de är, men jag gillar inte alltid det som dom gör :)

    SvaraRadera
  14. Jag tror som du säger, att det de är ute efter är att bli utslängda och då sätts det lätt i system hos den enskilda eleven. Och då har man troligtvis ett större problem än tidigare.
    Kommunikation och OM man slänger ut eleven, måste man se till att eleven får ta igen det hen missade, kanske på rasten och då är det hela redan mycket tråkigare och jag kan tänka mig att nästa lektion blir inte just denna elev utkastad pga störighet.

    SvaraRadera