Den gåtfulla hjärnan !!
Att kroppen växer, det ser vi, men att hjärnan utvecklas bitvis kaotiskt
är inte lika känt och synligt.
Hjärnan behöver syre, kolhydrater, vätska, blodcirkulation, sömn för att fungera,
men visste ni att mellan 6-22 års ålder bryts hjärnan till stor del ner samtidigt
som den omstruktureras, vilket påverkar den intellektuella kapaciteten
och sömnkvaliten.
Från 6 års ålder slutar hjärnan nästan helt upp med att bilda nervceller och
en form av "darwinism" uppstår, där hjärnan bara vill behålla de starkaste
nervcellerna och förbindelserna. Innan tonåren är över, har mer än hälften
av nervcellerna dött i en del hjärnpartier.De kvarvarande nerverna förses
med skyddande myelinskidor vilket drastiskt ökar nervledningshastigheten,
likt bredband och fiberoptik.
Ombyggnadsområdets utveckling går från hjärnbarkens nacklob till pannlob,
vilket bland annat påverkar abstrakt, strategiskt tänkande ,exekutiva beslut, begär,
känslo- och impulskontroll samt belöningscentrum.
Hur påverkar detta oss som lärare, undrar ni ?!
Jo, vi måste förstå vad som händer i barnens hjärnor för att råda ordning i kaoset
och anpassa lärandet efter varje elevs utveckling.
Koncentrationssvårigheter sker på grund av att den unga hjärnan sätter igång för
många centrum i hjärnan samtidigt.
Catarina Ekliden, grupp 2
Källor ; Olson Lars m fl ( 2009) Hjärnan. Karolinska Institutet. University Press
Erlanson-Albertsson Charlotte (2011) Mat för hjärnan. Ica bokförlag.
Professor och forskare i medicinsk och fysiologisk kemi vid Medicinska
Fakulteten vid Lunds Universitet. Illustrerad vetenskap 01/ 2016.
.
Kände att du verkligen hade ett bra inlägg på gång när jag började läsa, ny information som verkligen kunde vara relevant. Skulle varit roligt om du ytterligare utvecklade dina tankar om hur det kan påverka oss som lärare, vilka effekter det kan ha etc. Tror du är inne på nåt bra!
SvaraRaderaJa hjärnan och dess funktion är jättespännande!
SvaraRaderajag tror precis som du beskriver att det är viktigt som lärare att ha förståelse för hur olika elevers inlärningsmöjligheter påverkar och att man därefter måste anpassa sig efter den enskilde individen!
/ Emma
Ja hjärnan och dess funktion är jättespännande!
SvaraRaderajag tror precis som du beskriver att det är viktigt som lärare att ha förståelse för hur olika elevers inlärningsmöjligheter påverkar och att man därefter måste anpassa sig efter den enskilde individen!
/ Emma