På skolan jag jobbade var det en dag när hela 3an skulle åka till simhallen, alla elever utom en. Den här eleven skulle vara kvar och göra lite skoluppgifter medan de andra var och simmade. Hennes första pass skulle hon sitta i mitt arbetsrum samtidigt som vi båda jobbade med vårat egna. Jag tänkte lyxa till det lite och frågade om hon ville ha musik på samtidigt.
Hon nickade, och jag satte på något som jag tänkte att barn i hennes ålder lyssnar på, som just i detta fall blev Eric Saade. Efter ett par sekunder frågade hon om jag hade något med Queen. Under tiden mina ögon växte till tefat lyckades jag förvånat klämma ut ett "javisst", och fick sedan kommentaren: "Egentligen gillar jag The Beatles bättre, men idag är jag på Queen-humör".
Själv har jag musik som mycket stort intresse och vi föll genast in i diskussioner om inte bara Queen och The Beatles m.m, det fanns även många kommentarer om Bach, Mozart och Vivaldi. Det passet var det inte jag som var lärare, för det fanns någon som kunde mer, och om det så var en 9-åring som visste mer rör mig inte det minsta.
Min poäng med den här historien är att jag av en ren slump lyckades möta en elev i sitt rätta element. En plats där eleven kunde få skina bara genom att vara sig själv. Det blev inte många mattetal räknade det passet, men trots det upplever jag att eleven fick med sig något bra iallafall. Som lärare kan man inte bli annat än stolt av att överträffas av sina egna elever.
Min fråga till dig är: Hur ska vi göra för att locka fram dessa sidor hos våra elever?
Eriksson-Gustavsson,
A.-L., Göransson, K., & Nilholm, C. (2011). Specialpedagogisk verksamhet
i grundskolan. Lund: Studentlitteratur.
Vilken upplevelse! Kanske kan man på något sätt låta barnen få göra någon uppgift utifrån sina intressen eller hobbys? På så vis kanske man kan se om det sticker ut något mer säreget intresse än tv-spel och beyblades. Kanske kan man hitta något guldkorn? Kanske man kan fråga vad de de skulle valt att göra om de inte hade tillgång till el? Idag är det väl mycket så att man ska gilla det som är inne, så för att uttrycka ett annorlunda intresse måste miljön vara trygg för det första.
SvaraRaderaDen här kommentaren har tagits bort av skribenten.
SvaraRaderaVilken härlig lektion det måste ha varit! Även om ni inte räknade några mattetal så är jag övertygad om att eleven lärde sig massor. Hen återberättade och förde diskussion, framför allt fick hen känns sig duktig. Jag tror och tycker att det är jätteviktigt att man intresserar sig för alla elever och deras intressen för att kunna möta dem, det leder ofta till att de utvecklas. Det är dessutom extra viktigt om man har elever med NPF då dessa ofta styrs av intressen. Jag tycker även din seriestrip visar det att man ofta (även omedvetet) begränsar eleverna genom brist på tid vilket är otroligt hemskt.
SvaraRaderaFin seriestripp med en bra poäng. Håller med medeleine ovan att lärare ofta begränsar de elever som är särbegåvade kanske beror de på tidsbrist men är vi medvetna om att detta problem förekommer blir de lättare att ändra på det.
SvaraRaderaDet måste varit härligt att uppleva det! Det är svårt att hitta något som kan göra att alla får en chans att skinna men jag tror att om man på något sätt gör exempelvis uppgifter där eleven själv får välja ämne utifrån sitt intresse är en bra början. Det är oftast så att man skiner som mest när man pratar om sitt egna intresse.
SvaraRaderaUnderbar seriestripp!
Kul serietripp och upplyftande historia!
SvaraRaderaJag tror att om man som lärare lär känna sina elever och intressera sig för vad barnet brinner för och har för intressen så kan man använda det i sin anpassning av undervisningen av den enskilde. Tex genom att addera legofigurer i matten eller räkna ut en omkrets i diameter genom ett skateboard trick för den unga skatekillen/tjejen. det är just det här som triggar mig i tanken om att bli lärare! Tack!
Mvh/ Emma
Kul serietripp och upplyftande historia!
SvaraRaderaJag tror att om man som lärare lär känna sina elever och intressera sig för vad barnet brinner för och har för intressen så kan man använda det i sin anpassning av undervisningen av den enskilde. Tex genom att addera legofigurer i matten eller räkna ut en omkrets i diameter genom ett skateboard trick för den unga skatekillen/tjejen. det är just det här som triggar mig i tanken om att bli lärare! Tack!
Mvh/ Emma
Vilken härlig historia! Jag tror att det är viktigt att få just denna tid med eleverna att de får känna sig hörda och sedda. Att få lysa i det som de brinner för och då inte bara skolarbetet i sig. Att sedan som lärare veta vad eleverna brinner för och sedan införa detta i undervisningen på något sätt för att göra undervisningen roligare och mer intressant. En god kontakt mellan elev- elev, elev- lärare och lärare- elev skapar trygghet och en god gemenskap.
SvaraRaderaVilken härlig upplevelse det måste ha varit! Jag har upplevt liknande under lov när man har färre elever på fritids, elever som verkigen blommar ut! Så viktigt att upptäcka elevernas egna element!
SvaraRaderaVilken härlig upplevelse det måste ha varit! Jag har upplevt liknande under lov när man har färre elever på fritids, elever som verkigen blommar ut! Så viktigt att upptäcka elevernas egna element!
SvaraRaderaVilken bra seriestripp med riktigt bra poäng! Lärare behöver verkligen observera elevernas tankar och vilka detaljer de fastnar för. Då har lärarna större möjlighet att kunna forma sin undervisning på ett sätt som intresserar eleverna.
SvaraRaderaVilken bra seriestripp med riktigt bra poäng! Lärare behöver verkligen observera elevernas tankar och vilka detaljer de fastnar för. Då har lärarna större möjlighet att kunna forma sin undervisning på ett sätt som intresserar eleverna.
SvaraRaderaVilken inspirerande historia, något som man önskar att man själv får uppleva som framtida lärare.
SvaraRaderaDet känns inspirerande att som lärare kunna ha möjligheten att styra uppläggen av lektionerna och på så sätt kunna skapa varierande och förhoppningsvis roliga lektioner för mina framtida elever.
Om man vänder blickarna bakåt mot mina egna lektioner under sent 70-tal så var dom flesta lektioner rätt statiska och inte direkt roliga så man har en klar bild av hur lektionerna inte ska se ut.
Tack Mikael för ett intressant inlägg.
Detta är så härligt när det händer! Ändå lite tråkigt att den eleven inte fick följa med hela sin klass då det står i mycket att vår kurslitteratur hur viktigt den sociala biten faktiskt är. Jag hade en liknande upplevelse då jag var resurs till en barn som kunde allt om star wars och marvel. Det var en speciell känsla att kunna connecta på det sådant sätt. jag tror att det är svårt att locka fram dessa sidor och att de oftast bara händer av en ren slump. Jag kan tänka mig med att det är enklare ju äldre eleverna är. Det kan nog vara kul för eleverna att se hur det var att vara barn/ungdom som när deras föräldrar var unga och vad som var populärt då. Jag själv älskar Elvis och Beatles osv men det är tack vare mina föräldrar. Man hittar så mycket saker man aldrig trodde man skulle tycka om.
SvaraRadera