Vi i grupp två har studerat några bloggar under veckan och fastnade för framförallt för en blogg som drivs av åk 5-6 från Steningehöjdens skola. Bloggen visar på ett stort engagemang från lärare och elever. En härlig och positiv mentalitet genomsyrar och lärarna verkar jobbat för att lyfta och inspirera sina elever. I bloggen kan man läsa om såväl vad klasserna gör för arbeten och vad som sker i skolan, som viktig information till vårdnadshavare etc.
Skolan verkar ha ett lite annorlunda arbetssätt - jämfört med “vanliga, kommunala skolor”. Det är stort fokus på värdegrundsarbete och arbeten om FN, mobbning, likabehandlingsplan etc. Många ämnen undervisas i form av skapande och rörelse, vilket vi tror är en bra undervisningsform då lärandet blir roligt.
Bloggen visar även att eleverna är delaktiga i terminens lektionsupplägg genom att rösta hur de
vill lära sig om de olika områdena inom ett visst ämne, i vilken ordning och hur de vill redovisa det de lärt sig. I engelska skapades en karta över Gamla Stan i Stockholm, där varje historisk punkt visar upp en film från Stockholm med olika elever som på engelska berättar en spännande anekdot. Inom matematik gjorde elever egna matematikfilmer och formelsamlingar som samtidigt gav andra skolkamrater chansen att lättare förstå räknesätten.
De har dessutom lagt upp filmer och bilder från till exempel idrottslektioner som både kan vara kul som förälder att se men även vara bra i utbildningsyfte. Ett problem vi ser med detta är att om det till exempel finns elever som inte känner sig bekväma på idrotten av olika anledningar, så tror vi att en sån här sak skulle kunna göra det värre.
Vi tycker att man kan ana influenser av både John Deweys “Learning by doing”-tanke samt Maria Montessoris pedagogik, vilket vi tycker verkar vara givande och framgångsrika lärandeperspektiv.
Avslutningsvis, en blogg där bara föräldrar, personal och släkt kan komma in på är ett fantastiskt smidigt sätt att följa skolverksamheten på anser vi.
Bloggen visar en gemensam utveckling, samt ett eventuellt sätt att kunna motivera eleverna extra mycket genom att bloggen blir en slags morot till att göra extra bra ifrån sig i skolarbeten. Det ska ju trots allt visas för alla andra! Eller kan det i själva verket fungera som en popularitetstävling? Vem får mest visningar eller kommentarer?
Vad tycker ni om det här? Kolla gärna in bloggen, mycket inspirerande!
https://hojdarna0304.webbstjarnan.nu/2015/11/
Victoria Cornelius
Fredrik Svensson
Mikael Karlsson
Catarina Ekliden
Marlene Sjölander
Hilda Joma
Jag hissar klassbloggen! Förutsatt att den används på "rätt" sätt - i ett lärande syfte.
SvaraRaderaJag gillar när klassbloggarna dels låter eleverna själva skriva inläggen med sina egna ord och dels när bloggen används som kommunikation till familjen. Kombinationen är enligt mig det bästa. Men det är självklart roligast att läsa elevernas egna inlägg. Jag har tittat på några bloggar med yngre elever och det är så fint att se meningarna, som säkert är svåra att formulera, staplade efter varandra med elevens egna ordval.
Kul när man hittar en sån här kreativ blogg - kolla gärna in Tvåan Gul och Frågvisa .
Vi i grupp 14 har diskuterat detta med bilder och filmer på bloggar och jag hoppas att alla som har klassbloggar är noga med integriteten hos eleverna. Alla bilder och filmer måste vara godkända av elev och föräldrar. Och om klassen demokratiskt beslutat att filma t.ex. en idrottslektion måste var enskild elev ha möjlighet (och mod) att säga att hen inte vill synas i bild, och då ska detta naturligtvis respekteras. Om klassen då har jobbat med värdegrunden så förutsätter jag att det är så i detta fallet!
Om mina barn får möjlighet att blogga i skolan kommer det vara jättekul att följa deras lärande på bloggen, för mig som förälder. Och vad skönt att ha all info samlad där, tycker jag. Jag är en av mammorna på förskolan som är SÅ trött på alla dessa lappar. Det är svårt nog att komma ihåg vantar - hur ska man komma ihåg alla dessa lappar som ska skrivas på och lämnas tillbaka? Tur att deras infobrev i alla fall kommer på mailen.
/Digital mami och blivande lärare Jenny
Jag kan se både fördelar och nackdelar med en blogg som den ni beskriver. Det jag inte gillar är att den verkar vara öppen för alla, och det kan skapa problem som jag inte tycker ett yngre barn ska behöva ta del av. Bland annat de ni tog upp gällande gymnastiken, att alla inte är bekväma och därför inte bör filmas. Men det kan också handla om elever som har skyddad identitet och inte får vara med över huvud taget. Vissa barn kan vara okej med detta, men det kan skapa ett utanförskap om mycket energi läggs kring bloggen. Om denna personen inte får vara med på någonting som har med bloggen att göra kan det bli mycket denna inte får vara med på.
SvaraRaderaJag kan tycka att bloggen är ett bra redskap för informationsdelning till familjer och även ett slags utvärderingsredskap, men då som låst blogg. Men den är aldrig helt säker då lösenord kan vidarebefordras till sådana som inte ska ha det.
Jag är tveeggad i frågan om blogg.
Jag dissar klassbloggar, mycket för den diskussion vi har haft i vår grupp om hur man gör med barn med skyddad identitet. De kommer ju aldrig få vara med på bild i bloggen. Så kan man inte låta alla vara med så bör man inte göra det. Sedan de olika bloggar jag läst för 1-3 så är de väldigt olika kvalitet, vissa har bara bilder och ingen text som förklarar vad de gör på bilderna. Medan andra är väldigt utförliga. Kan mycket väl tänka mig att det kan vara trevligt för föräldrar att ta del av deras barn gör under dagen. Men i övrigt tror jag inte att bloggandet i klass 1-3 bidrar till speciellt nycket. Tror det är bättre för äldre årskurser.
SvaraRaderaJag tycker att detta är ett väldigt bra sätt att använda sig av den tekniken vi har idag, så länge de används ordentligt. Det exempel ni tar upp ovan var en väldigt bra blogg med mycket kreativitet och denna klasslärare verkar ju väldigt engagerad! Bloggar är ett väldigt smidigt sätt att redovisa sina arbeten och låta föräldrarna hänga med i vad som händer på ett sätt som annars är väldigt svårt.
SvaraRaderaStartar man en blogg bör man ju dock ha en klar tanke om vad den ska vara till för. Inte bara starta en klasslogg för att det är "i tiden". Man bör ha lite struktur och idéer klara redan innan för att det ska bli något som gynnar och inte bara något som "ska göras". Annars är det lätt att det rinner ut i sanden och man har lagt både tid och energi på något som det ändå inte blev något av.
Dock tycker jag inte att bloggar som visar eleverna själva och vad de gör/ har gjort ska vara öppna för vem som helst att se utan de borde vara lösenordsskyddade.