Något som tydligt syns inom området vi själva studerar i är vikten och kraften det läggs på att frammana ett socialt lärande. Huvudmålet verkar dras mer och mer ifrån ett individuellt kunskapslärande, till en social utveckling av att fungera och prestera i olika gruppkonstellationer.
Varför då?
Kan det vara att värdet på kunskap inte längre ligger på samma nivå som förut? Mycket arbeten sker idag i form av massproduktion och är inte längre i behov av expertkunskap i samma mängd som förut. Samt att den kompetens som ändå kan komma att behövas finns idag tillgänglig i ena byxfickan. Med insikten om att värdet på kunskap sjunker har vi hamnat i en förändringsfas där den prioriterade utbildningen handlar om något socialt framför något som är förknippat med ämnesinriktad kunskap.
En annan tanke är att vi med dagens teknik och levnadssätt tvingas vara närmare varandra än någonsin förr. När vi ständigt är kontaktbara på diverse medium och arbetar i större organisationer (ofta med människor vi inte känner så bra), hamnar vi ofta i positioner där vi söker ett gemensamt samförstånd med andra människor. Att vara duktig på att skapa samförstånd blir då en egenskap av högt värde för de flesta människor.
Går det inte att kombinera grupparbete med individuellt arbete?
I vår grupp har vi gjort en film om en arbetsuppgift i biologi där mellanstadieelever tilldelas en viktig individuell roll i ett grupparbete. Den här uppgiften plockar fram det viktigaste i att kunna presentera resultat på egen hand, samtidigt som det understryker att elever i grupp tillsammans har möjligheten att nå en ny nivå av kunskap.
(Dessvärre fick vi inte med Powerpointen på hela filmen, så öppna gärna den i länken under filmen.)
https://www.youtube.com/watch?v=nnh8jS6UPSI
https://docs.google.com/presentation/d/1v7Exe3TjmiKlxzOy8NnchzVMyZv3GS3dbAVEzAspFT0/edit#slide=id.p
Jag tror absolut att det går att kombinera individuellt arbete med grupparbete!
SvaraRaderaOm vi tar denna kursen som ett lysande exempel så jobbar vår grupp individuellt för att sedan sammanstråla kring de uppgifter vi fått och således jobba i grupp.
Jag tror att värdet på kunskap är viktig, men idag värdesätts kunskap som att hantera olika verktyg och plattformer mer än sakkunskap (och tråkigt nog allmänbildning). Det sociokulturella lärandet som sker dels inom varje människa men framförallt mellan människor är ett viktigt perspektiv idag, anser jag.
Jag gillar er idé om arbetet kring djur och natur. Kul att få välja var sitt eget djur och sedan redovisa i grupp. Jag hade däremot hoppats på en tydligare förklaring till vilka digitala verktyg ni valt och hur eleverna ska jobba med dem.
Ni nämner att de ska söka information på nätet samt att de ska redovisa sina färdiga arbeten med powerpoint. Någonstans nämner ni även gemensamma dokument på Google. Skulle ni kunna utveckla eller förklara närmare?
Nu jobbar inte jag i skolan och har bara eleverfarenhet från min egen skoltid (1993-2005) så jag vet inte riktigt hur det ser ut idag. Mitt minne från i alla fall högstadiet och gymnasiet var att vi sökte info på nätet och i några fall presenterade med någon typ av powerpoint.
Så jag hade önskat en mer nytänkande digital användning.
Funderade ni på att inkludera ytterligare digitala verktyg under arbetets gång?
Jag funderar på om det kan finnas mer kreativa sätt att redovisa på till exempel?
Den här kommentaren har tagits bort av skribenten.
SvaraRaderaJag tycker absolut man kan kombinera individuellt arbete med grupparbete. Ifall man börjar arbetet med att eleven individuellt ska söka fram information för att sedan dela med sig av sin fakta till gruppen så tror jag genom detta att eleven känner sig delaktig i grupparbetet. Kanske bra för de elever som inte vågar ta ton i en grupp och känner sig genom detta att de inte bidrogit med något till arbetet.
SvaraRaderaDet är nog viktigt med både och, samtidigt så tror jag att grupparbete är viktigt inom skolan eftersom man lär sig samspel mellan människor. Det är viktigt i dagens samhälle att kunna fungera i en grupp då många av arbetsplatserna kräver det. Sen tror jag med dagens teknologi att man tappar lite av det här sociala. Istället för att sitta och prata med varandra sitter människor med sina telefoner. Detta gör grupparbete och arbete med kommunikation ännu viktigare. Sen kommer det säkert finnas dom som inte vågar komma fram och säga sitt i gruppen men om det blir en vana så tror jag att man slappnar av till slut.
SvaraRaderaAtt kombinera individuellt arbete i ett grupparbeta är väl ett jättebra sätt för att få alla att engagera sig och även för att ta eget ansvar. Tycker att ni har skapat en riktigt intressant och lättförståelig uppgift.
SvaraRaderaAtt kombinera individuellt arbete med att arbeta i grupp anser jag vara viktigt, dels för att man ska lära sig att man måste ta eget ansvar. jobbar man enbart i grupp blir det ibland en tendens att vissa "hänger eller flyter" med eller att det alltid är samma personer som driver på arbetet. Jag anser att man måste kunna arbeta på båda sätten. Viktigt är väl sedan hur själva sammanställningen görs, tar alla del av allas arbete eller de bara sätts ihop o man redovisar sin egen del?
SvaraRaderaNi nämner powerpoint och google dokument, så jag antar att det är de digitala verktygen ni kommer använda. Är det så att eleverna använder dessa verktyg med hjälp av egna surfplattor i klassen?
Vad gäller om värdet på kunskap sjunker, beror det nog på hur man ser det. Sakkunskap verkar inte vara lika viktigt idag, allmänbildning för idag kan man googla allt. Detta tycker jag är mycket tråkigt. Jag är rädd att de yngre generationerna anser att viss kunskap inte är viktig då de lätt kan googla på det igen om det behövs. Man behöver inte memorisera saker som tidigare. Så på det viset anser jag att kunskapens värde har sjunkit.
Tråkigt ni inte lyckades få med powerpointen i presentationen, jag kom inte åt er Powerpoint då tillstånd krävdes. Lyssnade på filmen men den kändes lite rörig emellanåt då bilden fladdra mellan er istället för att vara låst på presentationen.