söndag 20 december 2015

Roligt & lärande tillsammans

Roligt & lärande tillsammans

Denna gång tänkte jag vara lite mer personlig i mitt blogginlägg. När jag var liten hade jag inte särskilt svårt i skolan. Jag hade många vänner och allt verkade flyta på bra. Förutom Matematiken.
Jag är en väldigt impulsiv kille som är väldigt glad och social. Jag drivs av det som jag tycker är roligt och intressant. Jag blir väldigt lätt rastlös och om jag stöter på något svårt som också är väldigt tråkigt tappar jag väldigt snabbt lusten och ger upp.
Detta tror jag är väldigt vanligt bland oss och när jag hittade detta videoklippet blev jag väldigt snabbt intresserad och tänkte: ”Varför var det ingen som visade detta för mig när jag var liten?!”


Som ni ser i videon så handlar det just om matematik. Här är ett väldigt bra sätt att lära sig att räkna och samtidigt ha roligt! Hade min lärare sagt till mig att jag ska få använda mig av Lego på lektionen så hade jag direkt blivit glad och peppad att arbeta. Denna metod är väldigt effektiv på grund av det och man får dessutom arbeta med händerna. Jag tittade mer på ”YouTube” efter andra roliga och effektiva sätt att lära och fann massa bra tips! Gör er själva en tjänst och titta runt lite. Detta kan kopplas till många lärandeteorier och det finns mycket spännande forskning inom området. Det är också bra om man kan släppa pennan lite på lektionerna ibland. Inte minst i dagens samhälle, då pennan får en mindre och mindre plats i vardagen. Visst, en dator kan aldrig ersätta det personliga i en handskriven text och det är såklart väldigt viktigt för barn att lära sig skriva då det utvecklar deras greppförmågor osv. Men i alla fall något att tänka på.
Så min poäng här är helt enkelt att vi inte får glömma av att ha roligt lärande i skolan och hela tiden vara kreativa och tillsammans hitta nya bättre lösningar, för alla!




Skolverket. (2010). Läroplan för grundskolan, förskoleklassen och fritidshemmet 2011. Stockholm: Skolverket : Fritze distributör

Phillips, D. C., & Soltis, J. F. (2014). Perspektiv på lärande. Lund: Studentlitteratur. SFS 2010:800. Skollag. Stockholm: Utbildningsdepartementet



God jul & gott nytt år önskar Freddan





Ps. Denna är ju så klockren och dessutom aktuell: 

9 kommentarer:

  1. Jag håller med dig Fredrik , speciellt då det kommer till matematiken . Eleverna måste utöva ämnet praktiskt för att förstå sig på det. Det räcker inte med att bara räkna på matteboken . Jag har flera gånger i grundskolan frågat min lärare vad har jag för nytta av matematik men aldrig fått en konkret svar. Den laborativa delen är lika viktig som den teoretiska, jag tycker att de kompletterar varandra för att få ett större perspektiv på ämnet. Att ha en varierande undervisning väcker fram intresset hos eleverna och lust att vilja lära sig mer. God jul och Gott nytt år på dig 😊

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack för kommentaren! God Jul & Gott nytt år! =D

      Radera
  2. Jag hade precis som du, också problem med matematiken i grundskolan. Mest påtagligt var det i högstadiet. Hade man fått lära sig som i filmerna du lagt ut, hade det varit betydligt roligare och därmed mer intressantare med matten. Lärarna kan använda sig av mer praktisk undervisning i vissa ämnen, så som man fick göra på många NO-lektioner. Filmerna är bra exempel hur lätt det går att göra en undervisning intressantare och roligare. Barnen kan relatera sig till detta.

    God jul och gott nytt år!!!!

    SvaraRadera
  3. Som det står i skollagen ska ju varje elev stimuleras att utvecklas så lång som möjligt. Hur ska en ensam lärare kunna stimulera varje elev i en klass på mellan 20 och 30 elever att prestera sitt bästa och nå maximal utveckling? Detta är en mycket komplex fråga, som jag tror kan vara en av lärarnas största uppgift.

    Däremot tror jag att med dagens teknik blir det enklare för lärare att kommunicera med varandra, dela erfarenheter samt dela med sig av bra idéer som kan underlätta undervisningen för dagens elever. Kunskapen sprids helt enkelt snabbare idag än vad den gjorde för bara några år sen. Vilket förmodligen kan resultera i att dagens elever kan ha en större förutsättning att utvecklas mer än vad de elever fick möjlighet att göra för några år sen?

    SvaraRadera
  4. Intressant inlägg. Jag älskade matte när jag gick i skolan och hade väldigt lätt för det, så jag har aldrig behövt tänka på hur undervisningen såg ut och vilka svårigheter som fanns för detta. Tror dock att det är väldigt viktigt att våga sig "utanför ramarna" och testa sig fram i sin undervisningen för att kunna nå fram till alla elever på bästa sätt.

    SvaraRadera
  5. Intressant inlägg. Jag älskade matte när jag gick i skolan och hade väldigt lätt för det, så jag har aldrig behövt tänka på hur undervisningen såg ut och vilka svårigheter som fanns för detta. Tror dock att det är väldigt viktigt att våga sig "utanför ramarna" och testa sig fram i sin undervisningen för att kunna nå fram till alla elever på bästa sätt.

    SvaraRadera
  6. Du har helt rätt tycker jag! För att man ska bli motiverad att lära sig måste man antingen ha ett egenintresse och/eller känna att något är så pass roligt/ spännande/ intressant/ fängslande osv. att det är värt att lägga tid och engagemang på det! Som gymnasielärare gjorde jag en del av min läkarpraktik på ett naturbruksgymnasium, i ämnet engelska, årskurs 3, jord/skogslinje. Du kan gissa två ggr hur intresserade de var av att plugga engelska, dessutom en dubbeltimme varje gång! Läraren hade tråkiga, oinspirerade lektioner och om eleverna väl dök upp tyckte majoriteten att det var mer spännande att titta på målarfärg som torkar på en vägg! Jag såg bl a till att göra roliga, humoristiska lektioner där jag skämtade och bjöd på mig själv! När min praktik började närma sig sitt slut säger ordinarie lärare till mig: "Det är ju trevligt att ni har roligt på lektionerna, men man kan ju inte ha roligt jämt, man måste lära sig något också!" Nu är ju jag säker på att dom faktiskt lärde sig mer, genom att ha roligt! En dag, strax efter min lärarexamen fick jag samtal från skolan och blev erbjuder en tjänst som svensk och engelsklärare...

    SvaraRadera
  7. Jag håller absolut med dig! Vilket trevligt sätt att lära ut på, själva användandet av lego i matematiken...
    Jag själv tyckte väldigt mycket om matte faktiskt, jag tyckte det var kul med siffror! Men det fanns också folk i min klass som givetvis tyckte helt tvärtemot det jag tyckte om matten. Om man ska försöka nå ut till flera barn i olika ämnen så är detta ett bra sätt, för att kunna motivera även de som annars inte är så förtjusta i det särskilda ämnet. Många barn älskar lek och skoj, så varför inte ta in det lite då och då under lektionen och undervisningen?

    SvaraRadera
  8. Jag hade också lätt för mig i skolan, men för att bli motiverad ville jag ha en mening med varför jag skulle lära mig/utföra uppgiften. I min hjärna gjorde jag om allt tråkigt till något roligt och spännande tex; ekvationer blev en gåta till en skattkarta jag skulle lösa eller en tävling med en annan elev om vem som blev fortast färdig. I gymnastiken var jag grym i bollspel men i repgymnastik kunde jag aldrig finna orsaken till varför man varje år skulle göra kullerbyttor, stå på händer, hoppa bock, osv. Till vad nytta ?! Det räcker med att göra det en gång!!Inte förrän i vuxen ålder, när jag jobbade nattpatrull i värsta kvarteren i Stockholm och fick lära mig israeliskt självförsvarssystem, Krav Maga, (kampsport) insåg jag nyttan med kullerbyttor.I hög fart dämpar och förebygger man skador genom att ta ner farten i en kullerbytta över sin egen axel. Hade jag fått veta det på gymnastiklektionen i skolan hade jag inte varit så rebellisk. Lite mer information och fantasi skulle höja elevers motivation till lärande i skolan.

    SvaraRadera