Zorah !
Tycker inte svenskar om mat ?!
kulturkrockar.
Detta var en klasskamrats första intryck av en svensk skola. Hon blev ganska misstänksam
inför den första tuggan av svensk skolmat.
Den stående motvallsritualen inför lunchen kan kopplas till behavorismen och Pavlovs,
och Skinners experiment med klassisk betingning (stimuli - respons,) och operant beting-
ning,(förstärkningsprincipen).
I Zorahs småchockade gensvar kan man skönja ett Watson resultat (känslor-betingning)
Om man dömer efter Maslows behovsteorier, så ligger Zorah mellan trappsteg 1(Fysio- logiska behov) och trappsteg 2(Trygghetsbehov). De andra klasskompisarna ligger
mellan trappsteg 4(Självkänsla) och 5(Självförverkligande) och har även trappsteg
3(Gemenskap,tillhörighet).
Zorahs första skoldag och skolmatserfarenhet kan förnimmas i pragmatismens "learning
by doing"(Dewey) och deras intresse för fungerande värdefulla vardagskunskaper.
Reflektion, tänkande, smakande och agerande.
Ur ett sociokulturellt perspektiv består hela Zorahs nya värld i början av få stöd och att lära sig ifrån en kunnigare person, lärare eller elev.
För att kommunicera och umgås med folk i skolan och i det demokratiska svenska
kulturella samhället måste Zorah lära sig språket.
Man kan tycka att magisterns beteende är lite underligt mot en nyanländ flykting eller
vad tycker ni ?!!
Catarina Ekliden
Fk-3 Distans Orust
Grupp 2
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar