kursen är snart slut, efter de här långa och kalla veckorna
. Jag sitter nu och tänker efter vad jag
har fått lära mig under den här kursen?
Allt från kognitivismen och den utvecklingsteorin, till behaviorismen
, learning by doing, likvärdighet osv, har vi verkligen lärt oss de på riktigt.
Frågan är hur känner man att man har lärt sig något nytt? kommer vi att få
använda de här kunskaperna som vi fick ifrån den här kursen sen i framtiden?
För mig så blir det
nåt intressant inför nästa kurs då vi ska ha VFU, där jag kommer att få chansen
att prova att använda mig av de kunskaperna vi fick, fast på ett annorlunda
sätt då det inte att skriva en uppsats eller att redovisa någonting, eftersom
jag har aldrig varit ute och praktiserat på en skola, det därför jag ser
framemot att få träffa eleverna ,att kunna få denna chans att prata med de
hjälpa, lyssna osv. Det viktigaste också att använda det som jag
har lärt mig.
Det har alltid varit så kul att få lyssna på mina vänner när
de berättar hur det är att vara en "ledare" en förebild. detta ser
jag verkligen framemot. Det ska bli kul antar jag!
Jag vill tacka min grupp, kursledaren för de här veckorna som var så lärorika men
samtidigt stressiga och krävande!
Det här inlägget kom upp lite sent, men det skulle vara kul att höra hur ni hade det när ni för första gången började jobba på en skola?
Kanonbra, Helda!! Mitt första stora uppdrag som lärarvikarie fick jag efter att varit lärarassistent i några månader på mellanstadiet. Jag blev tilldelad en obsklass med 3 grabbar från 6;an i några veckor.Deras ordinarie lärare rekommenderade mig för uppgiften. Min mission blev att få dem att bli lugna, sitta still på lektionen och ta in lite kunskap. Det gäller att lista ut hur eleverna funkar, vara ett steg före, visa att man bryr sig, förklara på ett enkelt sätt konsekvenserna om de fortsätter "busa" och blanda in lite av deras intressen i lektionsämnena, blandade även teori och praktik.Jag ville att de skulle träna på att använda de "små grå cellerna" dvs lära sig tänka ut saker själva. Efter ett tag ville de inte gå ut på rast utan de tyckte att det var roligare att ha lektion. Då kände man att man nått fram.
SvaraRaderaKul att du ändå ser efter en relativt rörig kurs att du har lärt dig något. Det är verkligen jätte härligt! Jag började i skolvärlden som vikarie. Jag fick snabbt ett vikariat på 100% på en förskola. Men senare fick jag större uppgifter och jag blev resurs till en elev med speciella behov. Denna elev och jag hängde ihop i månader cirka 10 timmar varje skoldag utan rast. Men trots de många timmarna så tröttnade jag aldrig. Det var verkligen jätte kul och på min fritid satt jag ibland med viss planering kring aktiviteter och vad denna elev skulle lära sig framöver. Jag kände att jag gjorde något bra och jag vet att det går väldigt bra för denna eleven idag. Men det vaknade även något inom mig som sa "Detta är vad jag vill göra med mitt liv!"
SvaraRaderaJag förstår att du är taggad på att komma ut och på skolorna och prova på yrket och dina kunskaperna i praktiken. Det är superkul och är ett av de få jobben som man inte bara får en lön, man får också ett tack! Det är bara en av många bra saker med att få jobba med barn.
SvaraRaderaJag ramlade in i skolans vikariepool på ett bananskal och visste inte vad jag hade framför mig. Men jag insåg väldigt snabbt att detta var mycket roligare än att stå i en fabrik eller bara sitta vid ett skrivbord hela dagen. Att få vara med och påverka på riktigt och vara en förebild för alla barnen är fantastiskt. Det är ett jobb som är fullt av utmaningar, men det går heller inte en enda dag som man inte skrattar och får med sig något. =)
Tack för den här tiden "grupp 2" och lycka till i framtiden.